Telis tank
http://www.telistank.com/forum/

MAZ 537
http://www.telistank.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=587
Stránka 1 z 4

Autor:  Miras [ pát pro 19, 2014 6:43 pm ]
Předmět příspěvku:  MAZ 537

Přátelé,modeláři.
Kamarád Míla mně vyzval,ať se s Vámi také podělím o svůj model. Sám, nemaje moc volného času se snažím spíše něco udělat na modelu,když vyjde chvilka a na nějakou slušnou fotodokumentaci nějak zapomínám. Model,který chci představit je již hotový,takže dodám pár foteček ze stavby spíše pro ilustraci.

Přílohy:
P1110499u.jpg
P1110499u.jpg [ 218.21 KiB | Zobrazeno 6967 krát ]

Autor:  Miras [ pát pro 19, 2014 11:23 pm ]
Předmět příspěvku:  Re: MAZ 537

Bližší představení modelu:
Předně bych rád řekl,že se nejedná o 100%-ní maketu. Důvod je prostý. Skromné strojní vybavení a omezené množství času.
Model bych tedy rozdělil na funkční polomaketový podvozek,kde si snažím výrobu ulehčit co největším množstvím již vyráběných dílů a polotovarů,ovšem za dodržení hlavních znaků daného podvozku. Další částí je co nejvíce maketový "kabát" všech pohledových částí.
Vlastní podvozek je vyroben z duralového plechu a Al profilů. Všechny převody,poloosy,ramena náprav a kola jsou použity z monster trucku T-Maxx od americké firmy Traxxas. Kola i pneumatiky jsou také z monster trucku , ale jsou "polomaketově" zůžena.
Skutečný stroj měl 3.st. převodovku. Použil jsem tedy upravenou 3.st. převodovku z profi aku šroubováku DeWalt,poháněnou přes mezipřevodovku dvěma 12V motory řady 600. Převody byly stanoveny tak,aby byla dodržena maketová maximální rychlost předlohy,tj. 60 Km/hod.
Řízení obstarávají dvě digitální serva standardní velikosti o napájecím napětí 9,6 V, každé o tahu 35kg/cm.
Vlastní kabina je vylaminovaná do negativního kopyta. Všechny detaily jsou znázorněny za použití plastových desek,plechu,mosazného drátu a oceli. Korba je z laminátové desky a Al profilů. Plachta na korbu je použita originální vojenská plachtovina.
Jako pohonná baterie slouží olověný cca 5kg těžký akumulátor 12V / 17Ah, který zároveň zvyšuje svou hmotností trakci modelu,která je nutná při tahání těžkých břemen. Pro úpnost uvádím celkovou pohotovostní hmotnost modelu,která je 21kg.
Regulátor je použit od f. Servonaut M 20+,přez který je ovládáno kompletní osvětlení modelu. Regulátor je propojen se zvukovým modulem téhož výrobce - Servonaut SMT.
Tolik asi k základnímu popisu modelu.

Autor:  Miras [ sob pro 20, 2014 12:05 am ]
Předmět příspěvku:  Re: MAZ 537

Pár obrázků před dohotovením...

Přílohy:
Poznámka: Porovnání velikosti s Fordem 350 od Tamiy.
2011-02-27 17.58.39u.jpg
2011-02-27 17.58.39u.jpg [ 162.36 KiB | Zobrazeno 6947 krát ]
Poznámka: Olověný akumulátor pro zvýšení trakce.
2011-02-27 17.56.03u.jpg
2011-02-27 17.56.03u.jpg [ 158.33 KiB | Zobrazeno 6957 krát ]

Autor:  Miras [ sob pro 20, 2014 12:21 am ]
Předmět příspěvku:  Re: MAZ 537

Zase trochu dále...

Přílohy:
Poznámka: ....a teď už jen doplňky....
2011-05-26 16.15.28u.jpg
2011-05-26 16.15.28u.jpg [ 138.45 KiB | Zobrazeno 6954 krát ]
Poznámka: Koncové a couvací osvětlení. Zatím chybí tažný hák.
2011-05-26 16.16.53u.jpg
2011-05-26 16.16.53u.jpg [ 129.94 KiB | Zobrazeno 6953 krát ]
Poznámka: Hotový výfuk,doplňky a dřevěná přepravní podložka.
2011-06-03 16.58.42u.jpg
2011-06-03 16.58.42u.jpg [ 128.65 KiB | Zobrazeno 6955 krát ]

Autor:  Mikymil [ sob pro 20, 2014 9:26 am ]
Předmět příspěvku:  Re: MAZ 537

Dobrá práce moc se mi líbí Miky

Autor:  mrvo [ sob pro 20, 2014 12:37 pm ]
Předmět příspěvku:  Re: MAZ 537

Ahoj,
Pekná práca....

Autor:  Miras [ sob pro 20, 2014 9:29 pm ]
Předmět příspěvku:  Re: MAZ 537

Děkuji za Vaše slova chvály,která vždy potěší.
Dnes přidám pár obrázků hotového modelu z akcí.
Podval s tankem je vypůjčený,ale celkem koncepčně k sobě patří. Pro zajímavost uvádím hmotnost,která je zhruba 30kg. Tahač s ním nemá ani na mokré trávě větší problémy a táhne a táhne... Při jedné jízdě došlo k poškození závěsu vnitřního kola podvalu (asi nevydržel nápor od drnů). Na vlastní jízdě nebylo nic poznat,jen za podvalem zůstávala malá brázda,jak ji deformovaný závěs vyrýval do země.....
Po dvou letech provozu a zatěžování zatím nevydržela jen jedna zadní poloosa,která se v nestřežený okamžik ukroutila.Na jízdě jsem to vůbec nepoznal.Překvapení mě čekalo až při očistě modelu doma....

Přílohy:
P1110805u.jpg
P1110805u.jpg [ 282.36 KiB | Zobrazeno 6930 krát ]
P1110779u.jpg
P1110779u.jpg [ 356.02 KiB | Zobrazeno 6917 krát ]
DSC_0534u.jpg
DSC_0534u.jpg [ 255.1 KiB | Zobrazeno 6927 krát ]

Autor:  Miras [ sob pro 20, 2014 9:59 pm ]
Předmět příspěvku:  Re: MAZ 537

Ke správnému tahači patří i podval.
Po delším vybírání jsem dospěl k výběru typu ChMZAP 8386. Jedná se zajímavou koncepci "zlamovacího" podvalu,který zvítězil díky nejmenšímu počtu pojezdových kol - 12 .Na netu se mně podařilo najít pár foteček a jeden výkres s rozměry.
Ke stavbě jsem použil ocelové profily L a U,patřičně upravené a pozinkovaný plech. Celý rám je spájen z připravených dílů.
Na této konstrukci jsem si chtěl ověřit,zda je možné pájet profily o tloušťce 1-1,5mm a vytvořit tak pevný celek. Zatím vše vychází a myslím,že tato technika je slušně použitelná v domácích podmínkách,pokud není k dispozici klasická svářečka.Všechny profily jsou spájeny "na tupo" se snahou o slušné koutové spoje. Jen obvod hlavního rámu je pro jistotu spájen s přeplátováním pocínovaným plechem.
Nyní bohužel v práci nepokračuji,protože pracuji na jiném modelu.

Přílohy:
Poznámka: ..a originál
wtvMqu.jpg
wtvMqu.jpg [ 137.06 KiB | Zobrazeno 6919 krát ]
ChMZAP-8386_1.JPG
ChMZAP-8386_1.JPG [ 23.64 KiB | Zobrazeno 6923 krát ]
Poznámka: Ruský model v měřítku 1:43
MAZ-537+ChMZAP-8386.jpg
MAZ-537+ChMZAP-8386.jpg [ 67.78 KiB | Zobrazeno 6926 krát ]

Autor:  Miras [ ned pro 21, 2014 8:19 pm ]
Předmět příspěvku:  Re: MAZ 537

Tak jsem dnes nafotil již částečně hotové díly na podval. Jak jsem psal,je použito ocelových profilů U a L , které jsou spojeny pouze spájením pomocí elektrické pájky 300W.

Přílohy:
2014-12-21 17.39.25u.jpg
2014-12-21 17.39.25u.jpg [ 131.12 KiB | Zobrazeno 6894 krát ]
2014-12-21 17.39.04u.jpg
2014-12-21 17.39.04u.jpg [ 139.43 KiB | Zobrazeno 6898 krát ]
2014-12-21 17.38.23u.jpg
2014-12-21 17.38.23u.jpg [ 133.2 KiB | Zobrazeno 6887 krát ]

Autor:  Miras [ čtv zář 17, 2015 1:49 pm ]
Předmět příspěvku:  Re: MAZ 537

Ahoj.
Tak jsem opět po delší odmlce dostal chuť trochu máknout na podvalu. Né,že by nebyla chuť,ale byly přednější věci....
Takže jsem k podvalu vymyslel zavěšení kol. Šel jsem tentokrát jednoduchou cestou minimální pracnosti,což by mělo napomoci zdárnému dodělání modelu. Na druhou stranu je pravda,že stejně není k dispozici žádná lepší dokumentace,takže mám volné ruce k vlastní fantazii. Vše je opět pájeno a vypadá to dost pevně. Původní myšlenku použít do kol valivá ložiska jsem zjednodušil na kluzné ložení. Myslím,že při použitých průměrech to zase nebude takový problém...

Přílohy:
20150907_200836u.jpg
20150907_200836u.jpg [ 146.48 KiB | Zobrazeno 6500 krát ]
20150907_200819u.jpg
20150907_200819u.jpg [ 191.59 KiB | Zobrazeno 6491 krát ]

Autor:  Miras [ čtv zář 17, 2015 1:54 pm ]
Předmět příspěvku:  Re: MAZ 537

Jako axiální ložisko na otočnou osu jsem použil jako polotovar nábytkové kolečko.

Přílohy:
20150909_061549u.jpg
20150909_061549u.jpg [ 207.49 KiB | Zobrazeno 6501 krát ]

Autor:  Miras [ čtv zář 17, 2015 1:58 pm ]
Předmět příspěvku:  Re: MAZ 537

Nyní bude následovat výroba tažného oje a pákový mechanismus ovládající přední otočné osy.
Z Číny je již na cestě balíček s elektromotory a převodovkami na sklápění konce podvalu a nájezdů.

Autor:  Miras [ úte pro 08, 2015 10:19 pm ]
Předmět příspěvku:  Re: MAZ 537

Tak jsem po delší pauze opět trochu pokročil se stavbou podvalu.
Na celý podval jsem připájel oka na zajištění nákladu a protiskluzové lišty. Hlavně je ale celá konstrukce nastříkána antikorozní základovkou.

Přílohy:
20151208_160422u.jpg
20151208_160422u.jpg [ 132.92 KiB | Zobrazeno 6225 krát ]

Autor:  Miras [ úte pro 08, 2015 10:24 pm ]
Předmět příspěvku:  Re: MAZ 537

Dalším počinem byla výroba tažného oje. Ten je z hlazenky 8x8 mm. Dále pak výroba celého pákového řídícího systému přední nápravy. Dost mně pomohly jednoduché a hlavně levné klouby zakoupené v místním železářství. Celý systém je myslím dosti robusní a jistě neudělá ruskému originálu ostudu . :mrgreen:

Přílohy:
20151208_160438u.jpg
20151208_160438u.jpg [ 160.64 KiB | Zobrazeno 6224 krát ]

Autor:  Miras [ úte pro 08, 2015 10:38 pm ]
Předmět příspěvku:  Re: MAZ 537

Další etapou byla výroba elektricky sklápěné nájezdové plošiny,tedy její funkční poloviny. Použil jsem již zmiňovaného motoru s převodovkou objednaného z Číny K tomuto kompletu jsem vyrobil držák celého pohonu,kde kroutící moment z převodovky je přenášen přes kardan do závitové tyče,která přes "matici" pohybuje nájezdovou plošinou.Samozřejmě, že veškerá axiální síla ze závitové tyče je zachycena kuličkovým ložiskem tak,aby se tato síla nepřenášela do převodovky,která není na tento přenos axiální síly stavěná....
Nyní zbývá ta složitější část, a to výroba mechanismu sklápění vlastních nájezdů. Snad bude mezi svátky čas a příležitost se stavbou opět trochu pokročit....

Přílohy:
20151208_160454u.jpg
20151208_160454u.jpg [ 141.9 KiB | Zobrazeno 6216 krát ]

Stránka 1 z 4 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/